dijous, 11 de desembre del 2014

Com millorar la velocitat lectora

Al Portal Educapeques hem trobat un article molt interessant sobre la velocitat lectora, escrit per la Cèlia Rodríguez i Ruiz. Les mestres d’educació especial l’hem traduït per poder-lo compartir amb vosaltres:



La lectura és reconeguda com una habilitat fonamental i necessària per funcionar de forma efectiva a la vida quotidiana. És imprescindible no només saber llegir, sinó a més, tenir la capacitat de comprendre el que es llegeix i l’habilitat de fer-ho de forma ràpida i efectiva.
La lectura ràpida està estretament relacionada amb la comprensió lectora. La fluïdesa a la lectura proporciona una visió global i completa del text i afavoreix la comprensió del sentit del missatge. En canvi la lectura lenta, provoca que la persona s’aturi al tractar de reconèixer determinades paraules, això fa que es desconcentri i oblidi el que ha llegit amb anterioritat. Això comporta desànim i pot comportar desmotivació, provocant l’abandó.
Aconseguir una lectura ràpida és molt important, entesa com una lectura global de tot el missatge i no de paraules individuals. Una lectura centrada en captar el sentit i les idees principals del text. No importa el significat de cada paraula, sinó la capacitat de comprendre tot el text, el significat d’aquest.
Si fomentem aquesta forma de llegir als nostres nens i nenes, aconseguirem que llegeixin emprant processos mentals que els permetin la comprensió global, d’aquesta forma obtindran importants beneficis.
BENEFICIS DE LA LECTURA RÀPIDA:
-Millorar la seva habilitat de pensament, la capacitat d’entendre globalitats, relacions i fluïdesa.
-Increment del desenvolupament del llenguatge.
-Potenciació del procés d’aprenentatge. Aquesta habilitat afavorirà la capacitat de construir aprenentatges.
-Reducció del temps dedicat a l’estudi i a qualsevol tasca que requereixi lectura de textos, amb un augment de la comprensió.
-Millora del rendiment acadèmic.

COM FOMENTEM LA VELOCITAT LECTORA?

ACTIVITATS PER A FER-HO

1. La clau està en fer que els petits llegeixin les paraules amb els dos ulls, en lloc de pronunciar-les. El cervell reconeix la paraula sense necessitat de pronunciar-la. Si pronunciem encara que sigui en silenci paraula per paraula, gastem temps en aquest procés que no és necessari.

2.En un principi podem emprar un marcador com un llapis o el dit, el qual passarem per la línia, sempre per davant de la paraula en la que estem. Això serveix de guia a la nostra vista i fa que es fixi en la següent paraula. Amb això aquesta paraula arriba al nostre cervell abans de que ens adonem.

3.Ensenyar als nens i nenes a mirar tota la frase a la vegada. Com un exercici podem posar-los una frase indicant-los que fixin la vista al centre de la mateixa i que ens diguin el que posa escrit. Més endavant podem fer el mateix amb vàries frases i inclòs textos.

4.Entrena amb ells per a que localitzin la paraula clau. Mostra’ls un text, comença per textos curts i després fes-ho amb altres més extensos, demana’ls que trobin una paraula determinada el més ràpid possible. D’aquesta forma entrenaran a passar la vista per totes les paraules fins a donar amb la paraula clau.

5.Canvia l’ordre de les lletres, però deixa la primera i l’última igual, la paraula es reconeix perfectament. D’aquesta forma els petits se n’adonen de que no és necessari segmentar en fragments per a que el nostre cervell processi la informació. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada